titel02Keuze activiteiten

Bij keuze activiteiten krijgen de kinderen keuze uit een aantal (meestal een 4-tal) activiteiten.
Zij kiezen dan voor dat moment van de dag, de activiteit waar zij het liefst aan deelnemen.
Dit activiteitenpakket moet zeer variabel worden samengesteld, zodat er voor elk kind wel iets inzit dat hij of zij leuk vind.
Het is heel belangrijk dat het kind volledig vrij is om te kiezen!

Voor de begeleiders vergt dit een zeer goede voorbereiding!
Als de activiteit die jij voorbereidde weinig/geen aantrek heeft, dan is dat zeer jammer en misschien ook wel een beetje frustrerend, maar dan moet je je daarbij neerleggen en een andere activiteit helpen begeleiden.
Jouw activiteit kan dan later nog eens aan bod komen.

Waarom keuze activiteiten inlassen?

- Zelf kiezen is voor jonge mensen vaak zeer moeilijk, vaak kiest men nog in functie van zijn vrienden om samen met hen 'onbekende activiteiten' te leren ontdekken.
- Om de keuze zo objectief mogelijk te laten verlopen moet je ervoor zorgen dat de kinderen niet weten, welke begeleider een bepaalde activiteit zal begeleiden! Vooral de jongere leeftijden willen steeds bij 'hun' begeleider zijn.

Hoe organiseren?

Doe dit steeds samen met ofwel de hele kampploeg, ofwel een gedeelte ervan.

De voorstelling van activiteiten:

- Alle activiteiten worden voorgesteld aan de leden. De eerste keer kan dat zeer uitgebreid, maar later kan dat zeer vlot en kort gebeuren omdat men dan het systeem al kent.

- Hoe jonger de leden, hoe speelser je de activiteiten kunt voorstellen.
Mogelijkheden: Inkleden in het thema, een sandwichman, een krantje, een menukaart, een radio-uitzending, ...

Zorg dat de kinderen, voor ze hun keuze moeten maken, kunnen overleggen met hun vrienden.

Alternatieve organisatievormen.

- Vlieg erin, vlieg eruit: Vrij deelnemen aan een aantal activiteiten zolang je zelf wil + wisselen wanneer je wel.

- Doorschuifsystemen: In kleine groepjes worden de activiteiten doorlopen. Na een bepaalde tijd wordt er gewisseld van activiteit.

- Reuze keuze: Men kan de hele dag kiezen tussen een aantal activiteiten. Meer mogelijkheden, er zijn grote en kleine keuzes.

Let op: Dit vraagt een zeer goede voorbereiding. Je programma moet zeer variabel zijn. Het moet zeer goed georganiseerd worden! Zorg ervoor dat alle leden het systeem ook kennen!

Manieren van voorstellen

1) De snijdersbank: Via tekeningen en lied + refrein de verschillende keuzes voorstellen.
Vb.
En is er hier een poppenkast? Ja dat is een poppenkast.
En is dat daar een rare kwast? Ja dat is een rare kwast.
En een rare kwast, en een poppenkast ... lalala .... lalala

2) Veiling: Bij Christie's of bij Sotheby ... Een aantal kunstwerken worden verkocht per opbod ; de roeper geeft uitleg + leidt de inzetten ; neemt zelf initiatief om een kunstwerk toe te wijzen.
Vb.
Een prachtig wiel ... om voertuigen mee te maken.
Een broek zoals Napoleon ... om te kostumeren.
Een stuk opgedolven verroeste ijzerdraad ... om figuurtjes mee te maken.

3) Poppenkast: Het ventje uit de poppenkast kondigt aan, dat het kleurmannetje op bezoek zal komen ... naar het sportveld, het bos, ...

4) Doe mee: De verschillende activiteiten eens proeven, bv. zingen, dansen, een bloem opzoeken, ...

5) ...

Keer terug

 
© Jeugdwerker.be - Disclaimer

Jeugdwerker.be - Watering 1- 8020 Ruddervoorde -